Sunday, November 25, 2012

Anak anak sekarang

Aku baru lepas selak-selak facebook. Selain dari cerita tentang isu-isu Palasten, aku disogokkan jugak dengan cerita-cerita klise. Kisah anak pandai main ipad, pandai main tab padahal baru je 2 tahun. Kisah anak pandai membaca seawal 3 tahun. Macam- macam kisahlah lagi. Mungkin dieorang nak share keseronokkan. Yelah, aku takde anak. Aku tak dapat nak feel macam mana kawan-kawan aku feel. Tapi yang aku kesahkan bila cara kau tulis tu macam anak ko sorang je macam tu.

Come on. Atau sleng mak aku. Kemonn la. Zaman sekarang ni pada aku takde pelik mana kalau kanak-kanak setahun 8 bulan dah mengenal a to z dengan cemerlang. Boleh membaca dan mengira. Seronokkan dapat anak bijak macam tu. Dan pasti keterujaan itu meleret ke fesbuk. Sikit- sikit takpe. Tapi kalau dah selang 10 minit nak cerita kehebatan yang semua budak zaman sekarang tau, itu agak memalukan.

Aku ada 3 orang anak buah. Yang sulung dah mahir mengunkan smart phone, ipad maupun tab. Pandai nak nak dail and call. Pandai nak pasang video sendiri. Pandai layan you tube. Pada pemerhatian aku, die agak cepat mengenal ikon. Die call orang pun based on gambar yang dia nampak. Dan die baru berumur 2 tahun masa tu.Tapi takde yang pelik sebab aku pernah nampak anak bos aku yang umur setahun lebih layan angy bird. Searhing her ownself.

Aku wish hope aku akan dapat anak-anak yang bijak satu hari nanti. Maafkan andai terover memberi pendapat. Lagipun fesbok dieorang kot. Sebuk je aku. Hehehe. Lagipun aku sekdar menghbiskan waktu bosan aku dipetang hari Ahad.



Sekadar berkongsi : Andai peranan dijunjung bagai lapik, berlicin daun dengan bertaut keyakinan diri, pasti yang sukar menjadi mudah. InsyaAllah

Dari AKU,

Friday, November 23, 2012

Erti kemaafan

Dah lama tak gunakan laman ni sebagai medan untuk meluahkan apa yang aku rasa. Tengah boring-boring duk menunggu masa rehat berlalu telah mengingatkan aku pertanyaan seseorang yang rapat dengan aku.

" ko dah maapkan si polan dan si polan"

Mendengar soalan minah nih aku terus ke silent mode. Aku pandang muke dia. Aku tarik nafas panjang. Berkata dalam hati. Bermonolog dalam hati lagi. Adalah 5 ke 7 minit lamanya. Jujurnya aku memang tak dapat nak maafkan dia. Tapi aku redha. Redha menerima apa yang Allah dah tentukan. Perlu ke untuk aku maafkan seseorang itu untuk mencari keredhaan. Tak kot. Dan aku rasa aku adalah manusia yang sangat bersyukur sekarang.

" Tak" itu jawapan spontan aku.

Aku tak sesempurna mana. Jangan samakan aku dengan nabi. Cuma doakan saja hati aku terbukak untuk semua itu. Aku sedaya upaya berdoa supaya Allah jauhkan aku dari sifat dengki, dendam maupun apa-apa jugak sifat yang boleh menghitamkan hati aku.

Aku nak ke depan. Aku dah sukses melupakan segalanya. Sumpah aku DAH tak nak tahu pasal orang yang menjahanamkan hidup aku sikit masa dulu. Kau nak bahagia ke or kau nak derita ke, itu Allah punya kuasa. Kalaupun kau baca goblog aku nih, aku  nak kau tahu kau lah manusia paling jijik pernah aku kenal.  

Alhamdulillah. Sungguh Allah menyayangi aku. Selamatkan aku dari segala-galanya. 

At last, kalau ada yang tak setuju dengan pendapat aku takpe. Sebab tak kena kat batang hidong dan segala-gala batang lagi. Apa pun, terima kasih kerana membaca. Ngeh ngeh. Now, aku nak pergi sembahyang. Sesi meroyan dah habis.


Dari AKU,

Tuesday, November 20, 2012

Keperitan Palestin

Lately ni aku sayu sangat nak bukak fesbuk. Hati aku hancur berkecai nak belek surat khabar. Aku rasa macam nak tutup telinga bila dengar berita kat tv. Peritnya derita yang mereka tanggung. Kaki putus. Hilang mak. Hilang bapak. Hilang tempat tinggal.

Ya Allah. Hanya kau yang maha mengetahui segalanya. Ya Allah, bantulah sedara ku yang sedang menanggung penderitaan di tanah Palestin. Aku tak mampu nak tolong melainkan memanjatkan doa padamu Ya Allah.

Jahanamlah kau Israel. Pasti ada pembalasan kelak. Dunia hanya sementara. Kau ingat tu.

Mati itu pasti. Malam ini aku insaf meratapi keperitan ini. Moga ada jalan. Moga ade kemenangan. Kebangkitan Islam pasti tiba juga. InsyaAllah. Dan buat sekian kalinya aku bersyukur berada di bumi yang aman. Moga Allah lindungi aku dan keluarga. Amin.

Wahai sedaraku, doa ku sentiasa mengiringi kalian. Tabahlah. Syurga pasti menanti. InsyaAllah



Dari AKU,





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..