Tuesday, November 23, 2010

Resepi Kerutup Ayam @ Daging

Hari tu lupe nak bubuh sekali resepi Kerutup Ayam yang aku dok gigih masakkan tu. Ade gak kawan-kawan yang msg aku tanye resepinya. Resepi ni orang lain yang bagi. Aku follow jerk. So, aku copy n paste jer kat sini. Selamat Mencuba.

Bahan2:
serbuk kerutup secukup rasa
Bawang merah (dimayang sedikit... diblend, secukup rasa la)
Bawang putih - dlm seulas 2 je (dimayang)
halia (dimayang)
lengkuas (diketuk2)
cili kering (diblend)
serai (diketuk2) - serai ni kalau kerutup ayam.. kerutup daging tak yah serai .. aku lg suka kerutup daging, lebih ummpphhh - kalau aku, daging pun aku bubuh gak serai.
santan (jgn perah smpai cair tau)
daging atau ayam
kulit kayu manis n bunga lawang (ye ke nama ni bnda alah tu dipanggil??) .. secukup rasa la...
garam gula secukup rasa

Cara-caranya:-
tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bawang merah, bawang putih, n halia yg dimayang, lengkuas yg diketuk sehingga garing
kemudian, bawang merah + cili kering + serbuk kerutup digaul bersama.. masukkan ke dalam periuk tadi... kacau seketika
masukkan ayam/daging ... make sure daging ni blh masak empuk tau (masukkan serai)
masukkan asam keping
masukkan santan
didihkan
masukkan garam, gula (atau gula melaka) kerisik secukup rasa...
didihkan sehingga naik minyak n kuah nya pekat....

PEMBAGI RESEPI : CHEKWE ( kasi ko glemer skit )


-Kerutup Daging-
(Gambar curik dari Google)


p/s : Masa aku masak hari tu aku tak bubuh gula sebab aku tak suke rasa manis. Hehee

Dari AKU,

7 comments:

:~:Budak Degil :~: said...

woh..bikin rosak diet ni..hahaha

Ila Zakaria said...

entry ko kali ni membuatkan aku bertambah rindu pada arwah mertuaku...makkk.. dah 55 hari mak pergi.. Al-Fatihah...

HaNTwO said...

huhuhu laponya....

~ CiK DiMaNa ~ said...

wah wah wah !! aku bz sehari dua ni.. tak menyempat melilau ke blog ko.. ada nama ku di seru rupanya!!!
p/s: slow sangat seruan ko.. aku tak bape nk dengar.. hehehe

aibaks said...

wei.. post la skit tuk aku! hehe

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam..
Lapar pulak pagi2 tgk lauk cik pija ni..huhu

Lizzie Yasmin said...

aduh sedapnya... mcm mls nk msk sendiri.. apa kata akak masak pos bg liz.. hehehehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..