Friday, October 9, 2009

Open house vs kenduri..

Agaknye tak terlambat kot nak stori mori kat sini pasal ape aku da buat pada minggu lepas..! kalau da musim raye nih, da tentu byk undangan g open house..tapi tahun ni aku tak dpt byk sangat udangan..ade pun g umah alin n firul ahad lepas.

Sabtu…( 4 OCT 2009 )
Siangnyer lebih pade melepak2..takde aktiviti bes pun yang aku buat siang tu..kot ye pun yang kelakanye aku tak kasi ade sorg minah asing masuk umah ..amik ko..2 jam die menunggu..tiap kali die bg salam..tiap kali tu laa jugak aku jwb dlm hati..hehhehee..

Sape minah nih..? kalau aku citer mmg leh bengang..sgt2 bengang..actually kat umah aku tu ade sorg housemate yang mmg duk menyewa je n jarang balik..pose aritu langsung tak balik..yg aku sakit hati tu..bkn aku jerk..budak2 umah yang lain pun da meroyan..mane taknyer, tibe2 ade muke yang tak kenal dlm umah tu n melepak duk dlm bilik die..

Kot reti bagi salam tak pe lagi..kot reti nak beradab tak pe lagi..ni idak…!!

"sapo tu…?” ina tanye..
"nak kato xxxx mcm bukan ..”
“ adoi..paneh ati tgk laa..raso nak marah jo..”
Mcm2 lagi laa budak2 ni bebel..!

Mase die melintas nak kuar mlm tu..baru nampak..mmg bukan housemate kiteorg..aduhai..suke2 ati bapak die je kasi kunci umah kat member die..die da la takde..pastu tak inform aper2 pun kat aku…

Kerana api kemarahan yang membuak…si ina n alang g sergah budak tu pagi Jumaat tu..suruh die blah secepat mungkin..tak mkn saman tak nak gak kuar. Tu yang tukar mangga n terus tak leh masuk da..heee

Mlm tu plak..aku g ikut rizal. Malam tu malam berinai adik die..siang tu da nikah..so mlm tu aktiviti merenjis direnjis di palung2 laa…hheeee


Ahad…( 5 OCT 2009 )
Kul 11 lebih gak baru sampai kat SK..terus g umah dina n oyen beraya..lamenyer tak jumpe budak2 tu..windu banget kat dieorg…


( dina n oyen..)

( bersungguh2 cium abg wie nyer..! )

“ nak itot wan..” da agak da..mesti nak ikut punyer mase kiteorg balik…
Eee..kemain lagi nakalnye die…” kalau kepale oyen pecah..ganti aa ngan pale alang..” katenye kalau dilarang melasak..

So, ptg tu pas Zohor gerak g umah Alin n Firul kat Cheras…budak2 kecik yg comel n nakal ni pun ade sekali..membebel je keje nye dlm kete..

“ wan..cipong tu ape wan..” hehehhe..Penat nak jwb soklan dieorg nih….

( get ready nak umah firul n alin kat cheras..)

( sudah lupe ape kes sampai camne gelaknyer..)

( aksi menunggu cipong!..)

( with beautiful gurl..irdina..)

Sampai sane..mkn pueh2..abis diet aku tuk aritu..ari2 nekad nak diet tapi tak gak diet..eee…geram2..!!

Bile timbang je..51.2 la..50.5 laa..bile nak 48 mcm dulu….nak jogging wak……!!!!


Thursday, October 8, 2009

ISLAM or IMAN dulu..?


Lepas da amik order..aku g laa kat tempat yang bujal da chop siap2 tadi..atas meja nampak ade majalah ngan rokok Suria…rasenye bukan die punye..kompem!

“ ade org nak tumpang duduk ngan kite..die g amik order kot..” bujal explain. Blum lagi aku tanye.. …Mule2 rase tak bes gak..tak pe laa..sian plak..mmg waktu mlm2 kat Pizza Hut sek 13 ni selalu full ngan org..

Tgh2 sembang..pakcik ni datang…! Orgnye mmg nampak otai..smart lagi..muke bersih..ngan capnyer..ngan baju singlet nyer..mmg nampak rugget…pade aku mmg nampak mude..!

“ bukan abg nak…panggil pakcik..da tua da pakcik nih..60 tahun da pun..”

Haa….mmg aku terkejut..dlm hati ckp ape la rahsie keawetkan mude nye tu…kalau tgk pade die pakai..nampak mcm stail org kaye yang lepak kat pub..nampak mcm mengamalkan gaye idup sosial..

Tu pasal org kate..don’t jugde the book by it cover..! sembang2 nye sembang..lame2 aku suke sembang ngan pakcik nih…ilmu die mmg superb..tak pasal2 byk gak ilmu agama yang aku dpt mlm tu..

Islam dan Iman mane dulu katenyer..?
aku pandang Bujal..bujal pandang aku…
“ iman pakcik..! “ bujal jawab… “ kenape iman..” katenyer…
Try gak laa jawab ..even tahu mesti tak betol..tak pun kurang tepat..!
“ mcm ni nak….bla bla bla bla bla………………………..”

Dr soal iman terus ke soal solat..seronok sgt..

Bak kate pakcik tu sebelum die tinggalkan kiteorg..cari lah ilmu dunia yang boleh kite tumpang dan gunekan untuk akhirat nanti…nabi pernah kate…carilah ilmu sampai ke negeri cina..! Berguru laa nak…itu laa sebaik2nyer… Alhamdullilah…..

Wednesday, October 7, 2009

Kebetulan atau Kebenaran..?

Waktu gempa berdasarkan Al-Quran?

Gempa Bumi : Waktu dan Nombor Surah , Kuasa Allah yg saja Mengetahui

"subhanallahh. . waktu2 gempa di indonesia :

di Tasik 15:04 ,

(Surah Al Hijr,surah ke 15,ayat keempat)

"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri,melainkan sudah ada ketentuan yang ditetapkan baginya"

di Padang(gempa pertama) 17:16 ,

(Surah Al-Israa',surah ke 17,ayat ke 16)

"Danjika Kami hendak membinasakan suatu negeri,maka Kami perintahkan kepadaorang yang hidup mewah di negeri itu(agar mentaati Allah) tetapi bilamereka melakukan kederhakaan di dalam negeri itu,maka sepantasnyaberlakulah terhadapnya perkataan(hukuman kami) kemudian Kami binasakansama sekali(negeri itu)"

di Padang(gempa kedua) 17:58 ,

(Surah Al-Israa',surah ke 17,ayat 58)

"Dantidak ada suatu negeri pun(yang derhaka penduduknya),melainkan Kamimembinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami siksa(penduduknya) dengansiksa yang sangat keras. yang demikian itu telah tertulis di dalamKitab Luh Mahfuz"

gempa di Jampi (ke esokkannya dr padang) 08:52...

(Surah Al-Anfal,surah ke 8 ayat 52)

"(Keadaanmereka) serupa dengan keadaan pengikut Firaun dan orang-orang yangsebelum mereka.Mereka mengingkari ayat-ayat Allah,maka Allah menyiksamereka disebabkan dosa-dosanya.Sungguh Allah Maha Kuat lagi kerassiksaNya"

Wallahua'lam





LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..