Thursday, October 8, 2009

ISLAM or IMAN dulu..?


Lepas da amik order..aku g laa kat tempat yang bujal da chop siap2 tadi..atas meja nampak ade majalah ngan rokok Suria…rasenye bukan die punye..kompem!

“ ade org nak tumpang duduk ngan kite..die g amik order kot..” bujal explain. Blum lagi aku tanye.. …Mule2 rase tak bes gak..tak pe laa..sian plak..mmg waktu mlm2 kat Pizza Hut sek 13 ni selalu full ngan org..

Tgh2 sembang..pakcik ni datang…! Orgnye mmg nampak otai..smart lagi..muke bersih..ngan capnyer..ngan baju singlet nyer..mmg nampak rugget…pade aku mmg nampak mude..!

“ bukan abg nak…panggil pakcik..da tua da pakcik nih..60 tahun da pun..”

Haa….mmg aku terkejut..dlm hati ckp ape la rahsie keawetkan mude nye tu…kalau tgk pade die pakai..nampak mcm stail org kaye yang lepak kat pub..nampak mcm mengamalkan gaye idup sosial..

Tu pasal org kate..don’t jugde the book by it cover..! sembang2 nye sembang..lame2 aku suke sembang ngan pakcik nih…ilmu die mmg superb..tak pasal2 byk gak ilmu agama yang aku dpt mlm tu..

Islam dan Iman mane dulu katenyer..?
aku pandang Bujal..bujal pandang aku…
“ iman pakcik..! “ bujal jawab… “ kenape iman..” katenyer…
Try gak laa jawab ..even tahu mesti tak betol..tak pun kurang tepat..!
“ mcm ni nak….bla bla bla bla bla………………………..”

Dr soal iman terus ke soal solat..seronok sgt..

Bak kate pakcik tu sebelum die tinggalkan kiteorg..cari lah ilmu dunia yang boleh kite tumpang dan gunekan untuk akhirat nanti…nabi pernah kate…carilah ilmu sampai ke negeri cina..! Berguru laa nak…itu laa sebaik2nyer… Alhamdullilah…..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..