Thursday, November 1, 2012

Jerjak orang Rawa

Lama tak menulis kat sini. Bizilah kengkawan. Banyak sangat benda nak setel. Kat umah lagi. Kat opis lagi. Anyway aku enjoy dengan apa yang ade sekarang. Alhamdulillah.

Actually aku nak bercerita kisah anak buah aku Emillyn. Kisahnya, ayah si Emillyn ni keturunan Rawa. Dari Gopeng, Perak. Mereka-mereka yang berketurunan rawa ni taulah pasal ni kot. Pada yang tak tahu, meh aku cerita serba sikit pasal ni. Orang Rawa ada adat yang mana kanak-kanak yang berumur 1 tahun ke atas mesti buat jerjak. Dah buat jerjak baru leh pijak tanah. Haa. Gitu!!

Masa Rayyan buat aku tak tengok. Tapi kali ni saja je mengedik ikut dieorang balik Gopeng nak tengok macam mana, bagaimana, dan yang paling utama saja nak berjalan sebab dah berhari-hari duduk umah.

Seperti yang dijanjikan, we all pergi hari Ahad. Kuar punya awal. Lepas subuh jer dah gerak. Lama tak jalan awal-awal pagi macam tu. Pukul 8.30.dah sampai Gopeng. Layan nasi lemak dulu then baru gerak pergi umah moyang Rayyan. Sedap weih nasi lemaknya. Lama tak makan nasi lemak sedap macam tu. Sampai je umah, semua persiapan dah ada. Aku nampak ada macam-macam jenis bunge then letak atas kain kuning. Ade limau. Mase ni Emillyn dah siap dipakaikan baju serba kuning. Wajib pakai baju kuning yang kununnya mereka berasal dari kalangan Raja Rawa. Kelas nok!

Pendekkan cerita sepanjang proses jerjak, Emillyn nangis non stop. Dah agak dah pun. Pong pang pong pang, pukul 1 kiteorang cabut balik. Serprise., masuk je tol omak kau, jem tak ingat. Dan kalau korang nak tahu aku sampai umah pukul 9.30 malam. 8-9 jam. Ha tu lah, balik lagi masa orang sebuk nak balik dari kampong lepas cuti hari raya haji.

Ok. Sekian. Teruskan melayan gambar-gambar dibawah.

1 comment:

ghost said...

wah pija, aku cuma tau pasal pulau jerjak jer. adat2 jerjak ni memang nihil lar.

dulu selalu lepak gopeng ngan kengkawan.






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..