Friday, December 9, 2011

Bukan seperti yang aku KENAL

Pelik. Tapi itulah hakikat. Ku bilang aku sudah mengenali seseorang itu. Aku kenal hati budinya. Aku kenal baik dan buruknya. Kununnya aku tahu tang mana die lemah, tang mana dia kuat. Tang mana dia hebat. Rupanya 2 tahun tidak cukup untuk aku kenal seseorang. Sekali pun 4 atau 5 tahun.

Persoalannya sekarang, adakah tahun perkenalan mempengaruhi semua keadaan ini?

Kalau tanya kat aku, kalau perangai kau buruk, dah tu pandai lak nak sembunyi perkara yang buruk tu, memang kau akan dapat kaburkan mata orang. Lagi-lagi mata orang yang dah percayakan kau sehabis nyawa. Jawabnya, kau kenal die sepanjang hayat pun, tak tentu kau dapat hidu perangai dia.

So, kenal lama ke, kenal kejap ke, tak menjaminkan apa-apa pun. Kalau nak kata kenal lama then kawen baru menjamin kau bahgia, aku sangkal. Kalau kau kata, kenal kejap dan terus kawen tak bagus, nanti boleh cerai - pun aku sangkal.

Semua ini adalah ketentuan dan perangai yang ada kat setiap individu. Nasib orang berbeza. Yang perlu adalah berdoa dan terus berdoa. Kalau kau ikhlas dan nak berubah, segalanya pasti boleh.

Aku dah tak tahu aku taip apa. So, aku nak habiskan dengan kata-kata, jom solat Zohor dulu!


Dari AKU,

4 comments:

GADIS INI said...

yup btol tuh...ngeh3

sok aktiviti pagi kalo jd msj i mlm ni ey...hehehe

Zaujah Encik Mamat said...

Assalamualaikum cik pija ...

alhamdulillah kita khabar baik,,, cik pija apa khabar...

lama sudah tk ketemu =)


ermm.. bab kenal mengenal ni susah nak ckp... kadang org kata.. walau seumur hidup puin belum tentu kita kenal org.. manusia berubah... dan hati pon.. susah nak terka...

=)

apa2 pon... toksah dok kawan lama2 .. kawin terus lebih barakah ekekeke...

InsyaAllah. cinta lepas kahwin tu lebih indah...

err apa kena mengena dgn tajuk di atas T_T

KuNanGKuNanG said...

2la..susah nak menilai seseorg..kadand2 luaran dan dalaman mmg berbeza..kita hanya nampak luaran saje..

MataHati @ MH said...

jgn hanya cuba mengenali luarannya saja, dalaman jugak harus dikenali. nak betul2 kenal 100% seseorang itu mmg tak dpt.. cukuplah hanya 50%..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..