Tuesday, October 26, 2010

Sakit : Cerita 2

" kencing ade darah sikit..campur pasir sikit"

Itu kata doktor tadi. Mak ai, siap ade pasir. Suspennya dengar. Paling suspen bila die kata ade darah. Memang aku ade nampak macam darah mase membuang tadi. Tapi saja je aku buat-buat tak nampak. Kot la aku rabun warne seketika. Takot siut..

"suspect BATU KARANG!!"

Alamak. Lagi aku terkujat. Patut la sakit sampai ke pinggang. Sakit macam rase nak mati. Sakit macam dah tak tertanggung. Menonggeng tak ingat. Orang tengok pun dah tak seksi dah.

So, doktor kata lepas ni, aku kena banyak minum air dan harus minum air bali sekerap yang mungkin.

Baik doktor..!

Kata hati : Tak gemar air bali..!

Dari AKU,

13 comments:

Encik MamaT said...

buat suspen je ko ni..
aah.. air kena bagi cukup... tak cukup banyak masalah...

~ CiK DiMaNa ~ said...

wah!!! ko tak tnya dr secara terperinci ke beb? selagi batu tu tak kuar.... ko akan kerap merasa sakit perut yg amat mcm tu la.... rajin2 la minum air masak bg batu2 tu kuar... kalau tak, bersedialah masuk bilik operation.... selamat menjaga kesihatan ye....

OLick SyaSya said...

haiyakk..parah2...so cmne da ok..?nie gare2 petai or tidak..hope alog cepat sembuh ok..msti minum air bali2 bnyk2..hihi

Ila Zakaria said...

yayang... ai ada petua batu karang yg ada lam pundi kencing ni... jap2 lagi ai kol ek.. abah n encik somi ai amalkan petua ni... alhamdulillah abah ai keluar seketul besar...encik somi lak ilang sakit pinggang... nanti ai bgtau ek yayang...

Suara Kalbu said...

Pija..

Baca 1st part..ida dah agak pasal batu karang ni sebab ida penah kena tahun 2008 dulu. Sakit maha sakit. Sampai suami antar balik kampung sebab sakit tu menyerang tak kira masa. Kalau awak tak nak buat operation memang ini yg saya buat sebelum ni dan alhamdulillah..batu2 tu pecah dan keluar masa kencing

1) Minum air masak suam banyak2
2) Minum air barli suam
3) Minum air lobak putih yang dikisar ( macam jus buah tu tapi tanpa gula)
4) Makan tembikai banyak2
5) Minum air kelapa yang dicampur dengan gula batu dan garam kasar sambil selawat 3x masa nak minum

And please jauhkan makan benda2 bergaram mcm ikan bilis, makanan dalam tin

~ PIJA ~ said...

Thanks semua..sayang korang..:)

Lizzie Yasmin said...

Lor akak. nie msti kes mlz minum air kosang nie, dan suke tahan kencing.. takutnya,...

Angah Sayang pesan banyak makan lobak putih kalu rajin dibuat jus dan minum air banyak.. (dah mcm messangger plak..)

Hope cepat smbuh k...

aibaks said...

mek.. kene batu karang ka? uih... bahaya tuh.. abis cane nak cure?

~ PIJA ~ said...

suspect je..blum terbentuk lagi batunyer..kene praktikan ape yang kawan2 kate kat atas tu..heheee

yang pasti..kene minum air kosong bebanyak....:)

Maya said...

salam, saya pun kena sakit ni. 2 taun lepas gi med check up 3 kali tak lepas coz air kencing ada sel darah (mmg tak nampak merah pun)..tup2 doc diagnose and scan kidney rupanya ada batu sebesar 4mm. sama doc nasihatkan bnayk minum air. sy ada buat bb petua yang kwn2 syor macam minum jus lobak putih tu..tapi kembang pipi nak habis, rasa payau perit hehe..

lagi satu pija leh buat petua ni:
1. 1 pintch minyak zaitun
2. 1 pintch jus lemon
minum 8 sudu makan sekali, gilir2 dan ulang sampai habis. leh selitkan minum jus buah spy tak muntah. sebaiknya kena kosongkan perut dari kul 12 pm. start treatment jam 6pm sampai 10pm (kira2)..insyaAllah lam kul 3 pgi akan rasa nak kencing tak tertahan2 dah.

Cuba letak kain kasa atas mangkuk tandas dan kencing melaluinya. InsyaAllah kalau ada batu kita leh nampak keluar dan trtinggal kat atas kain tadi..selamat mencuba! :)

~ PIJA ~ said...

Thanks a lot MAYA. InsyaAllah, saya ube petua2 tu..

zaikodek said...

huh..camna aku leh paling last tau nih..tu lah rajin benor melawat entry ko ni..xpe..leps aku baca petua2 yg org bagi, xde lg sama ngn petua aku....
aku de rahsia camne nk kuarkan batu2 karang yg cantik tuh..ko beli sebijik buah tembikai merah..pilih saiz yg paling2 kecik sbb ko kene mkn abiskan sorang..jgn bg sape2 yg nak ngicak...leh amik masa 1 hari kalo x larat...tp, sebelum mkn, kene le baca bismillah..(kalo tak kang syer ngn setan..x menjadi lak petua ni sbb dah berkongsi)...pastu baca salawat 3 kali..pastu, makannnn kasi abissss!!!....tu ajer...esok atau mlm kang ko akn terkencing2 dan batu tu akn kuar sekali ngn kencing tu..so, smbil kencing sambil perati proses kencing tu takut x pasan lak batu tu kuar..hehe

~ PIJA ~ said...

sedap tu beb tembikai..i suke u..thanks..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..