Wednesday, July 14, 2010

Sapa AKU Tanpa DIA

Terngiang-ngiang cerita ayah mase kiteorang tengah breakfast pagi sabtu hari tu. Menjaga anak mase dia deman ni kene ade kesabaran. Kalau dia menangis tu memang perkara biasa. Dan macam-macam lagi nasihat dia. Aku dengar je cerita dia sambil kyusuk dok melantak mehun goreng yang aku masak. Itu pun ayah yang request nak aku gorengkan jugak.

Erm..dulu Alang kalau deman mesti nak duduk atas perot ayah. Katanya lagi, bila anak-anak ayah deman mesti tak nak dengan mak. Mesti nak ayah jugak. Nak tak nak kena la cuti katanya. Angah pula mase kecik-kecik kuat menangis. Mase dia baby dekat 3 bulan die menangis.

Aku? Mak kata aku lahir 'bersarung' satu badan. Mak simpan sarung tu. Tapi masa pindah dari Klang, sarung tu hilang entah ke mana. Rugi sangat. Tak berpeluang aku nak menghayati.

Hari ini, genap ayah aku yang bernama Ali Hanafiah Talib berumur 56 tahun. Selamat Hari Lahir AYAH. Semoga dia sentiasa sehat dan kacak seperti selalu. AMIN..

Dari AKU,

5 comments:

Ila Zakaria said...

yang... ko sama mcm mak aku.. lahir2 bersarung.. dulu nenek aku pon simpan sarung tu.. mak aku ckp nak keluarkan baby dr sarung tu kena pakai emas ke intan.. aku x ingatlah.. tp mak aku ckp jugak.. kalo dah besar mkn sarung tu.. leh kebal yang.. tp idaklah mak aku makan... hahaahhaha.. kang jadik badang lak...

~ PIJA ~ said...

laa..aku pun pernah dgr gak pasal sarung dan kaitannye dengan kebal ni yang..!!

die ckp org yg lahir bersarung ni kuat semacam..tp aku idak laa kuat mane..ish, kalau ade..aku rebus benda alah tu..!! buat sop..hehehhe

~oLick_Ecaa~ said...

tangungjawab sowg bapa sgt2 la berat..manje btol ank2 en ali ng en ali eh..bgus la tuh...
en ali tetap ensem walaupun da de cucu...hahaha

Encik MamaT said...

sarung ape tu.... kain sarong aku tau la.... susah oo jaga anak... tapi aku lom ada anak la.... anak sedara aku si iman yang debab tu.. hish.... tanak berenggang ngan aku.... penat aku nak melayan.... itu baru sekejap... kalo lama2 tak tau la aku...

~ PIJA ~ said...

Eca - kate nak bodek bapak saya.

En.Mamat - aku pecaye ko mesti jadi bapak-bapak yang digeruni dan dihormati satu hari nanti.

p/s : SARUNG tu macam berbungkus umpama telor ayam gitu. ko paham tak?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..