Friday, July 16, 2010

Perangai Bangsat BIBIK & JEM

Suke makan JEM? Secara jujurnya, aku memang tak suka makan jem. Tak suka makan tat nenas. Tapi aku ada cerita menarik yang boleh dijadikan teladan untuk semua ibu-ibu atau bapak-bapak yang ada anak-anak kecil yang comel lagi ensem.

Ada apa dengan JEM? Sumber cerita ini, aku dapat dari mak aku. Ceritanya lebih kurang macam ni lah.

Ada sorang kawan mak aku ni cerita tentang jiran dia. Dieorang ni duduk kat Klang. Aku namakan jiran dia nih Zaiton la ye. So, Zaiton ni ada anak bujang yang masih kecil berumur 2 ke 3 tahun gitu. Dia ambik pengasuh dari Indon atau nama manjanya Susial (name ni aku yang bagi) atau dengan nama komersial dia adalah bibik.

Susial ni suka sangat kirim jem kat bos dia. Aku tak pasti lah jem perisa apa. Mungkin jugak strawberi, mungkin jugak perisa cokelat atau perisa vanila. So, si Eton atau pun Zaiton mulalah curiga. Bukan apa, bibik Susial ni asik kirim jem selang 3 hari. Masuk hari ke empat kirim jem lagi. Pastu, kirim yang besar punya plak tu.

Zaiton pun tanyalah kat Susial. Sapa yang makan jem tu. Cepat sangat habis. Dengan bangga, dia menjawab dia yang melantak jem tu. Dalam hati Eton, kesian bibik aku ni, tak biasa makan agaknya.

So, satu hari Zaiton ni balik awal. Bagi salam tapi takde orang jawab. Menonong la dia ke dapur. Betol-betol surprise. Korang rasa apa yang terjadi. Si bangsat malaun Susial ni boleh bubuh jem tu kat puki dia dan paksa anak si Eton yang umur 3 tahun ni jilat. Mata hitam dia memang dah hilang sambil menekan-nekan kepala budak tu. Patut la tak dengar orang masuk umah.

Kalau aku jadi Eton. Mampus bibik tu aku kerjakan. So, merengkok la si Susila kat balai. Ko buat la jem puki kat polis-polis kat balai tu yer. Pergh...Aku betol sentap dengar cerita ini. Simpati aku dekat budak tu. Harap-harap die tak ketagih jem la lepas nih.

So, jaga-jaga lah kalau lepaskan anak pada orang yang kita tak kenal. Selalu la tanya aktiviti anak. Ambil port sikit kalau anak-anak yang kecik ni bercerita. Kadang cerita depa ni memang nampak mengarut tapi ade gak betolnya.


Aku agak mual tengok jem dikala ini.


Kalau sapu kat APAM?


Dari AKU,

4 comments:

~oLick_Ecaa~ said...

bibik xgne...ee jijik sungguh perangai dye..gamak sgt wt bdk kecik mcm tuhhh

Encik MamaT said...

gersang sangat ke... sampai kerap sangat tu....

~ PIJA ~ said...

eca : sangat2 jijik..!!
en.mamat : ko jgn gersang2 mcm tu tau..!

zaikodek said...

x dpt nk bygkan muke mek indon bangsat ni tgh layan stim...kecik je pun lidah dak 3 thn tuh..kurang ajar thp sialan!!!banjingan!!!huh...

kesan pada aku jugak..xleh blah tengok jem..nak muntah ijau..uwekkk

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..