Sunday, October 18, 2009

Tak Kan Hilang MELAYU di Dunia..?


Tak kan hilang melayu di dunia..
Setahu aku ayat nih. Hang Tuah yang ckp..sape Hang Tuah?
Byk sangat versi pasal hang Tuah nih kan..ade yang kate kononyer die ni bukan nye org Melayu.. tapi org cine yang datang ke Melaka..kire ade sedare bau2 kentut gak laa ngan Puteri Hang Lipo..!!

Ape maksud kate2 Hang Tuah tu..?
Bunyiknye mcm gah je kan..mcm bangge je..mcm bangsa Melayu ni tak akan pupus sampai bile2..tp makne tersiratnye? Positif ke negative nih..?
Tak salah rasenye kalau kite kaji sket maksud sket ayat di atas..?

Kate kawan aku…mmg laa org Melayu akan kekal sampai bile2?
Nak tau sebabnyer..? die tanye lagi?...
Dalam hati aku kate lak..ye lah tak hilang..
kalau org kawen ngan org Melayu pastu lahirkan anak pastu beranak lagi..heheee

Tapi katenyer…
Bangse ape yang suke tikam bangsa nye sendiri..? MELAYU kan..?
Bangsa ape yang sanggup membunuh bangsanye sendiri..? MELAYU kan..?
Bangsa ape yang leh rogol anak sendiri, cucu sendiri..? MELAYU kan..?
Bangsa ape yang tak leh tgk bangsa nya maju..mula laa timbul TAMAK..DENGKI..antau jin..antau santau..? MELAYU kan..?
Bangsa ape yang suke bercakaran sesame sendiri..? MELAYU kan..
Dan banyak lagi laa..MELAYU..MELAYU..MELAYU

Itu laa maksud tersirat kate2 tu..selagi bangsa Melayu ade sifat2 tamak..dengki..gile..dan macam2 lagi la..selagi laa melayu tak akan hilang kat dunia nih.. Mungkin ade benarnye pendapat kawan aku tu. Zaman sekrg ni pun da nampak..pantang tgk org lain kaye..dah dengki.. Pantang tengok org lain senang, dah menjeling..

So, kalau ini laa sikap org MELAYU..mungkin ade benarnye kate2 ayat tersebut…pikir2 kan la..

p/s : aku bukan nak kondemkan bangsa aku...tp aku benci tgk sikap org MELAYU sekarang nih...!! dan sesungguhnye aku mmg berckp dr sudut NEGATIF...!!! harap maklum..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..