Monday, November 22, 2010

Hidup Tidak Adil Pada AKU

"Hidup tidak pernah adil pada aku. Aku solat. Seingat aku tak pernah pun tinggal. Aku ikot semua suruhannya. Tapi hidup ini tetap tidak adil pada aku"

Aku terdiam. Aku tak tahu nak cakap macam mana dekat dia. Memang dia baik. Tapi apa yang aku nampak dugaan dalam hidup dia tak pernah lekang. Satu persatu datang. Setabah mana pun dia sebelum ini, akhirnya dia seolah-olah tewas. Tewas pada aku apabila die mula mempersoalkan kenapa hidup ini tidak adil pada dirinya.

Aku sedih mendengarnya. Tak pasti sama ada dia menyalahkan takdir yang sudah ditentukan untuk dirinya, atau cube mencari apa silapnya sehingga hidup menghukum die sedemikan rupe.

Kenapa kite diuji? Cuba cari jawapannya disini.


p/s: Keadilan sebenarnya adalah di akhirat kelak.

Dari AKU,

15 comments:

OLick SyaSya said...

ske..stement nie..cool.

Qaseh dalia adelia said...

sis...biaslah kdg2 bila kita xdpt terima satu2 keadaan kite akan ckp hal2 yg diluar batas pemikiran ..sdgkan itu dah ditetapkan kite hanye lah merancang..org2 yg sentiasa di uji tu adlh org2 yg sentiasa disayangi oleh NYA

Encik MamaT said...

kita ni kadang2 lemah... bila lemah tu ada je yang menggangu.. bila mengganggu tu mcm2 leh kuar...

Qaseh dalia adelia said...

ase sedih lah bace entry sis...hurmm sbb dulu qaseh salu ckp nape dunia ni xadil pd qaseh...mcm2 dah bende yg berlaku lam hidup tp alhamdulillah sabar tu kunci org2 yg beriman kan..so sabar hadapi sume tu n now hidup makin tenang...pd die kite dtg pd die juga kite akan kembali..n bile kite rase hati kite dah xmmpu untuk berbicara hanya pdnya tempat kite mengadu :)

~ PIJA ~ said...

qaseh : setiap manusia ni diuji. Kite diuji sebab Allah sayangkan kite sebenarnyer. Betol ape kate qaseh tu. sabar adalah senjata utama dan ape juga masalah mengadu lah padaNYA. Jangan putus asa. Dia uji sebab die tahu kite kuat untk hadapinya...

nikmat yang tak terhingga akan menyusul bila kite redha dengan ketentuanNYA,. InsyaAllah..

Qaseh dalia adelia said...

muahhh cyg sis ketat2 haha,,geleng2 td xpening tu kanak2 ribena hahaha balik keje dulu sis..insyaAllah jumpe esok...take care :)salam

~ CiK DiMaNa ~ said...

yang pasti 'dia' yg ko maksudkan bukan aku kan?

P/S: SABAR adalah kunci kepada ujian Nya...

biskut said...

Tuhan tidak pernah menguji hamba-NYA lebih dari kemampuan-NYA.

Ila Zakaria said...

sifat 'redha' itulah kadangkala terlalu sukar utk ditemui....mulut melafazkan tapi hati belum tentu sejajar dgn yang diperkatakan...

~ PIJA ~ said...

chekwe -> kompem bukan ko...!!!

Bisk -> ralat kat ujung tu aku paham..hehee


ila -> itu sebab aku rase susah hati bile berhadapan dengan orang macam ni, aku boleh suruh die sabar die redha..tp hakikatnye die yang menanggung.

Lizzie Yasmin said...

Sedangkan Nabi Muhammad kekasih Allah, tak pernah ingkar suruhan Nya pun diuji dengan pelbagai benda yang lebih teruk,.. inikan pula kita manusia biasa yang lemah segalanya...

HaNTwO said...

tu maknenya tuhan sayang pada kita...ujian tu sebenarnya peringatan...

aibaks said...

banyak2 bersabar la pija.. takde pe dalam dunia ni pun yang kekal..

p/s: bukan aku yang kau maksudkan ek? bagus la.. hehe

Suara Kalbu said...

Pija laling,

Dulu-dulu pun ida macam tu juga. Selalu patah hati dan tertanya-tanya kenapa Allah tak sayang ida. Ida dah cuba laksanakan perkara-perkara baik yang disuruh tapi still macam-macam dugaan datang. Tapi kawan ida yang solat ntah kemana, masuk pub, hisap rokok, ada kekasih gelap, ada sugar daddy yang pelik rezeki dia sentiasa murah, hidup senang lenang, bila exam sentiasa straight A. Kadang kadang tanya kat mana adilnya.

But finally, ida rasa tak apalah. Biarlah Allah tu sentiasa uji ida sebab nanti ida akan sentiasa beringat-ringat dan tak leka dengan kesenangan hidup.Bila Allah uji kita, maknanya Allah tu sentiasa perhatikan kita bukan ? Itu lebih baik dari tidak diperdulikan.

Cik Moon said...

hmm..sama kes cam kawan cik moon gak nie.. sentiasa fikir cam tu.. senang je jawab kat dia..biar dia terhantuk.. dugaan, cabaran yg nabi Muhammad saw tanggung lebih berat dari kita..
ermm tu cara cik moon laa..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..