Friday, September 24, 2010

HIJRAH

Baru lepas makan nasi. Hari ni tak puasa. Ermm, baru 3 hari aku puasa, hari ni dah pancit. Yang sebetolnya, aku tak sehat sangat. Pagi, masa nak bangun - aku dah rase kepala aku berat. Dah tergerak nak MC. Tapi teringatkan kerja yang aku kene submit hari ini - argh, kansellah. Selagi ade kudrat, ada nyawa di kandung badan, aku gagahkan jugak.

Masuk office pagi ini, aku offline sume YM, FB. Mood tengah macam cibai chilake haram jadah. So, memang malas sangat nak bermesra-mesra dengan alam maya.


Dah seminggu hidung tersumbat.


Sebenarnya, aku teringat perbualan aku dengan seorang kawan. Katanya nak berhijrah. Dah bosan dengan segala environment yang sediada. Katanya lagi bukan tak bersyukur, tapi keadaan yang tak pernah berubah membuatkan hati memberontak hendak memperbaiki hidup ke arah yang lebih baik.


Nabi dulu pun berhijrah. Kalau korang tekun belajar agama mase sekolah dulu, mesti tahu maksud hijrah. Dia ada dua makne. Aku malas nak citer banyak. Korang cari sendiri makna-makna tu.


Aku pandang hidup aku plak. Perlukah aku berhijrah? Aku dah duduk tempat tu dah lama. Lebih 10 tahun. Manisnya kian pudar. Bertahan hanya satu sebab. Dulu kawan-kawan ramai, sekarang? Masing-masing ada kehidupan sendiri yang bes dari aku.


Dan kali ini aku bersetuju dengan kawan aku. Bukannya aku tidak bersyukur. Sesekali kita perlu bangun untuk memperbaiki diri dan kehidupan.


Hati geram : Bos pulak tak masuk opis. Semalam beriya-iya nak hari ini.


Dari AKU,

3 comments:

Ila Zakaria said...

aku pon setuju dgn kawan ko tu pija...

hijrah itu pengorbanan...
hijrah itu perjuangan...
hijrah itu persaudaraan..
hijrah membentuk PEMBANGUNAN...
oleh itu mari semua kita sambut MAAL HIJRAH...

terngia2 kat cuping tinger aku lagu ni... aku pon nak ikot ko yang..
nak berhijrah....

Miss PIJAOSIX said...

tu lagu yang aku kena apal mase kecik2 dulu..kena pakse masuk nasyid...!!!

moh2..

Encik MamaT said...

hijrah.... ikut niat kita la gak.... kalau untuk kebaikan.. insyaAllah... Allah bantu...






LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Tentang PENULIS

My photo
Menulis sekadar untuk kepuasan diri.. Menulis untuk mengisi masa dan berkongsi cerita.. Menulis apabila tulisan lebih dihargai dari kata-kata... Ape yg aku tulis kat sini.. adalah ape yang aku LALUI.. ape yang aku NAMPAK..So, jangan amik PORT sangat kalau ANDA seorang yang cepat SENTAP..!! SELAMAT MEMBACA..